Sök i den här bloggen

onsdag 25 januari 2012

Söderberg & Partners upphandling skapar ny värdekedja

Söderberg & Partners upphandling Plusplan Netto är ett intressant exempel på hur den svenska tjänstepensionsmarknaden håller på att förändras igen. Med upphandlingen har Söderberg & Partners kopplat greppet om kundrelationen och flyttat försäkringsgivarna bakåt i värdekedjan. De har t.o.m. brutit upp den genom att handla upp premiebefrielsen för sig och sparandet för sig. Allt för att pressa priserna på leverantörerna och säkerställa ägarskapet till kunddialogen. Dessutom har de föregripit ett eventuellt provisionsförbud genom att fakturera företagen direkt för utförd tjänst istället för att få ersättning i form av provision.

För tre av de utvalda bolagen, Brummer Life, Danica Pension och Nordnet, är Söderberg & Partners upphandling en viktig distributionskanal då de tre bolagen är relativt nystartade och i jämförelse med de etablerade bolagen har mindre förmögenhet/kapital att förvalta. 
Figuren visar bolagens driftskostnader i relation till förvaltat kapital. Om utmanarna lyckas väl i upphandlingen kommer deras driftskostnader att sjunka procentuellt, givet att de inte expanderar den egna organisationen. I figuren visas även fördelningen av driftskostnader på kostnader för försäljning, administration, skadereglering och kapitalförvaltning. Det är stora skillnader på de olika bolagstyperna där Folksam finns med bland de traditionella bolagen, Danica och Nordnet bland utmanarna och Swedbank Försäkring bland bankbolagen. (Brummer Life startade verksamheten 2011 och finns därför inte med bland utmanarna.)

Gemensamt för bolagen är att de har pressats till att erbjuda låga priser/avgifter för att bli valbara. Intressant att notera är att tre av bolagen, Swedbank Försäkring, Nordnet och Brummer Life, har en och samma leverantör för att effektivisera administrationen av försäkringar - Itello. Folksam och Danica har hittills valt att utveckla sitt administrativa stöd i egen regi. Låga administrativa kostnader är alltså ett måste för att skapa en lönsam affär - oavsett om det är aktieägarna eller de övriga försäkringstagarna som står för risken. En av ledstjärnorna för Itello är den starka produkttanken. Idén att branschens gemensamma utmaningar kan lösas med ett konfigurerbart IT-stöd, som är förvaltningsbart och bygger på återanvändning av best practise, ger de tre bolagen fördelar gentemot sina konkurrenter.

Söderberg & Partners var först ut med nettoplaner utan provisionsersättningar. Men vi ser fler aktörer som har liknande planer på att agera som gruppföreträdare utan revisionsersättningar, vilket ytterligare pressar priserna och tar över kunddialogen från försäkringsbolagen.

A och O för varje sådan affär är att hålla nere kostnaderna för bolagen kring gränssnitt och infrastruktur. Ett sätt för att aktörerna att kunna sänka kostnaderna är att dela på kostnaderna för integration. Vi är övertygade om att det är i erbjudandet till kunden som bolagen ska skilja sig åt – inte i vilket systemstöd de har för de administrativa processerna.

tisdag 24 januari 2012

Kan man få pensionsspararna att göra medvetna val?

Sheena Iyengar ger i ett TED-talk en rad insikter om hur vi fattar beslut när vi har många olika alternativ att välja bland.

Ni kanske har hört om experimentet på Draegers, en av världens mest välsorterade livsmedelsbutiker, där man studerade hur många kunder som stannade vid en provsmakning av 6 respektive 24 olika marmelader. När man visade 6 olika marmelader stannade 40 procent av de passerande. När man visade 25 olika marmelader var det hela 60 procent som stannade. Men vilka gjorde ett faktiskt val och köpte någon av burkarna? 30 procent av de som stannade köpte när det bara fanns 6 sorter att välja bland. När det fanns 24 val var det bara 3 procent av de som stannat som köpte. Det var därmed drygt sex gånger effektivare att ha färre val att erbjuda kunderna jämfört med fler val.

Kan man dra slutsatser om den här undersökningen kring pensionssparandet? Sheena Iyengar undersökte hur 793 479 medarbetare valde sin pensionslösning. De hade mellan 2 och 59 fonder att välja mellan. Ju fler fonder det fanns i planen att välja bland, desto färre orkade ta beslut att spara. En av hennes slutsatser är att vi väljer att inte välja trots att det går emot vårt eget bästa.

Hon ger också fyra förslag på vad man ska göra för att få fler att välja. Men det förklarar hon bäst själv. Med det här i åtanke ska det det bli intressant att fortsätta att följa debatten kring antalet fonder i Premiepensionssparandet och utbudet av fonder inom avtalspensionsonrådet och i de upphandlingar som mäklarna gör.

Är du intresserad av mer bildning på ett lättillgängligt sätt? Här hittar du fler TED Talks och mer om Sheena Iyengar.

fredag 20 januari 2012

Investeringssparkontot - flipp eller flopp för aktörerna?

Avanza var först ut med att informera om hur många kunder som hoppade på den nya sparformen investeringssparkontot. Under de två första veckorna öppnades 2300 konton och skapade ett inflöde på 580 miljoner kronor. Det blir i snitt drygt 250 000 kronor per konto. Avanza redovisar dock inte hur inflödet fördelar sig eller hur stor del av inflödet som kommer från omflytt från kapitalförsäkringar. Men siffrorna tyder på att det är de aktiva spararna som valt investeringssparkontot. Hittills har det i hela landet öppnats 25 000 investeringssparkonton, uppskattar Claes Hemberg. Vi kommer förmodligen att se fler aktörer redovisa specifika siffror i kvartalsrapporterna.

Eftersom Avanza inte har någon avgift för kapitalförsäkring och det är samma skattebas på både investeringssparkontot och kapitalförsäkring bör deras intäkter inte påverkas. Det samma gäller inte för de andra aktörerna. Banker, som exempelvis Skandia och Länsförsäkringar, som erbjuder både kapitalförsäkring och investeringssparkonto tar idag ut avgifter för kapitalförsäkring. Vissa av aktörerna har aviserat lägre avgifter för kapitalförsäkring för att möta avgifterna i investeringssparkontot. Senare i vår kommer försäkringsförbundets statistik där vi följer upp eventuell omflytt mellan kapitalförsäkring och investeringssparkontot. Då vet vi också mer om vilka fondbolag med direktkunder som också erbjuder investeringssparkonto. Kanske vet vi då också mer om Folksams samarbete med Indecap och om hur SPPs erbjudande till privatpersoner ser ut.

onsdag 18 januari 2012

Nya kundbeteenden på sparandemarknaden

Det går knappt en dag utan att vi kan läsa hur konsumenterna ändrar sin köpbeetenden tack vare eller på grund av sociala medier, jämförelsesajter och smarta telefoner. Det ligger naturligtvis i sajternas eget intresse att erbjuda jämförelser för det som är intressant hos besökarna. Några har till och med börjat utbilda besökarna inom så komplexa områden som pensioner.

En annan källa till (oberoende) kunskap är de många bloggar som finns kring vår privatekonomi. Ett exempel är bloggen Finanskvinnans Funderingar. Över 350 000 besök! Här finns bara de egna tankarna och funderingarna kring sparandet. Ingen dold agenda eller förhoppning att attrahera besökare som genererar intäkter via annonser på bloggen. Helt klart förtroendeskapande och genialt att låta besökarna följa sparandet över tiden för att se om målet nås... Det är naturligvis svårt att mäta påverkan hos andra men det intressanta är att det verkar finnas ett intresse kring frågeställningarna som säkert kommer att öka om/när den fria flytträtten introduceras på pensionssparande.

Vår analys är att de aktörer som idag har en tydlig och etablerad internetbaserad distributionskanal har ett klart försprång. De finns med i dialogen då potentiella kunder står i begrepp att välja de aktörer som ska få förtroendet att administrera och förvalta deras långsiktiga sparande. Figuren nedan visar försäkringsbolagens premier i olika marknadssegment. Premierna i Investeringsmarknaden kommer från kapitalpension och kapitalförsäkring – Nordnet och Avanza står för 30 procent av premierna 2006-2010. Vill du veta mer om hur utmanarna i branschen innoverar affärsmodellen inom tjänstepensionsområdet, läs ett av våra inlägg från i höstas!

 

torsdag 12 januari 2012

Jan Dahlin: "Välj en skicklig IT-leverantör som förstår verksamheten"

Som vi skrev igår, är det viktigt att sätta långsiktigheten i fokus i samarbetet mellan kund och IT-leverantör. Jan Dahlin är fristående konsult i IT- och ledningsfrågor med lång tidigare erfarenhet från arbete på bland annat IBM, SEB, SPP och ICA. Vi har ställt några frågor till honom om hur han tänker om val av systemleverantör:
Det krävs att hela linjeorganisationen lägger ner en rejäl dos arbete – mycket mer än man normalt är förberedd på. Lika viktigt är det att välja en skicklig IT-leverantör som tar moraliskt ansvar, det finns alltför många andra oseriösa företag i den här branschen. För att välja rätt systemlösning handlar det om att anlita en leverantör som lyssnar med båda öronen på helspänn, som lyckas förstå vad kunden vill ha och förstår verksamheten. En leverantör måste komma med realistiska bedömningar som tar hänsyn till att det kommer att dyka upp problem som man inte förutsett vid projektstarten. Dessutom är det viktigt att skapa en bra relation – inga juridiska avtal i världen kan täcka alla situationer som kan uppstå. Om det finns en ömsesidig förståelse mellan parterna så kan man mötas i projektet istället för i rätten. En kompetent leverantör anstränger sig för att även förstå det som finns bakom de skrivna orden i kontraktet.
Hela intervjun om hur Jan Dahlin ser på de fenomen som kommer att påverka finansbranschen inom den närmsta framtiden publiceras i vår årsbok Itello Story. För att få ta del av den först av alla, anmäl ditt intresse genom att klicka här.

onsdag 11 januari 2012

Ny forskning kring långsiktiga företagssamarbeten

I gårdagens Computer Sweden förklarade forskaren Mattias Axelson från Handelshögskolan vikten av att se företagssamarbeten som långsiktiga:
När man börjar samarbeta bör man skapa förutsättningar för att det ska fungera på lång sikt. Som äktenskap. Och det gör många också, de flesta samarbeten varar länge. Företagen ska alltså inrikta sig på långa partnerskap i stället för att pressa kostnader kortsiktigt i sitationer då leverantörer är strategiska och samarbetet är komplext. Så det handlar om att se var det är möjligt att dela upp verksamheten och se vilka delar man kan låta någon annan sköta.
I vår årsredovisning 10/11 beskriv vi fördelen med långsiktiga partnerskap. Camilla Larsson, chef för affärs- och verksamhetsstöd på AMF uttalade sig om samarbetet med Itello ur sin och sina kunders synvinkel:
Varför ska en privatanställd arbetare flytta sin försäkring på ett sätt och en privatanställd tjänsteman på ett annat? Och varför jobbar den ena valcentralen enligt en viss teknisk standard, medan den andra arbetar efter en helt annan. Det är ineffektivt och ologiskt. För AMF innebär det extra kostnader för utveckling bara för att kunna hålla kontakt med olika system. Och i slutändan drabbar det ju kunden i form av kostnader eller långsam administration. Det är en utveckling i fel riktning.
Camilla poängterade att det krävs ett långsiktigt perspektiv kring standarder och att hela branschen skulle tjäna på gemensamma gränssnitt och standarder som gör att bolag och valcentraler kan kommunicera.

Lars Mårtensson är Director på Cordial Business Advisers, ett företag inriktat på managementrådgivning, som arbetar med att utveckla företags affärsmodeller och affärsprocesser. I vår årsredovisningen berättade han om partnerskapet:
AMF och Itello har tillsammans blivit en föregångare för hur partnerskap kan fungera. Partnerskapet bygger på mycket mer än att bara köpa en licens till ett affärssystem. I affärsuppgörelsen ligger också ett ömsesidigt intresse av att stötta fortsatt utveckling. Det finns inte heller någon rädsla för att andra konkurrerande företag använder Itello och Inca. AMF vill ha en standardlösning och ser fördelar med det.
Vill du läsa intervjuerna i sin helhet? Du hittar årsredovisningen på vår webb. Vill du veta mer om hur vi ser på det långsiktiga partnerskapet, kontakta oss!